اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خبر شماره ۱۰۲۷

دستورالعمل جدید صندوقهای مکانیزه فروش تصویب شد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۶ , بازدید: ۴۱۵۴
بر اساس مصوبه هیئت دولت؛ سازمان امور مالیاتی مکلف شد با همکاری وزارت صنعت و اتاق اصناف تا پایان شهریور هر سال بعد از تعیین اولویت نسبت به اعلام مشمولان به کارگیری صندوقهای مکانیزه فروش اقدام نماید.

بر اساس مصوبه هیئت دولت؛ سازمان امور مالیاتی مکلف شد با همکاری وزارت صنعت و اتاق اصناف تا پایان شهریور هر سال بعد از تعیین اولویت نسبت به اعلام مشمولان به کارگیری صندوقهای مکانیزه فروش اقدام نماید.

 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنف دارندگان رستوران تهران هیئت دولت دستورالعمل ایجاد و به کارگیری صندوقهای مکانیزه فروش را در 19 ماده تصویب کرد. بر اساس این مصوبه  مشخصات  سخت افزاری  سامانه صندوق فروش به شرح زیر میباشد، مجهز به حافظه میانی، داشتن قابلیت اتصال به سایر تجهیزات جانبی مانند بارکدخوان، داشتن قابلیت اتصال به درگاههای الکترونیکی بانکی و داشتن امکانات استفاده در سیستمهای شبکه ای.

 

همچنین برخی  مشخصات سامانه نرم افزاری صندوقهای فروش نیز شامل، ثبت و ذخیره اطلاعات،محاسبه مالیات  و ارسال اخطار مناسب به کاربر می‌باشد.

 

بر این اساس سازمان امور مالیاتی مکلف شده است با همکاری وزارت صنعت و اتاق اصناف به تدریج و بر اساس اولویت اشخاص مشمول را تعیین  و مراتب را حداکثر تا پایان شهریور هر سال از طریق درج در یکی از روزنامههای کثیر الانتشار اعلام نماید.

 

مشمولان نیز مکلفاند پس از انتشار اگهی در روزنامههای کثیر الانتشار حداکثر تاپایان دی ماه همان سال نسبت به ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه  در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان با ذکر ویژگی و مشخصات سامانه صندوق اقدام نمایند.

 

بر اساس ماده 9 این دستورالعمل مشمولان تا زمانی که این صندوقهای مکانیزه راه اندازی نشدهاند، می‌بایست اطلاعات مورد نیاز سازمان مالیاتی را به نحوی که این سازمان درخواست مینماید، ارائه کند.

 

براساس ماده 12 دستورالعمل مذکور، صورت حساب صادره توسط سامانه صندوق فروش باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل دربرگیرنده اطلاعات هویتی مانند نام، نام خانوادگی، اطلاعات شخص حقوقی، شماره اقتصادی، آدرس، کدپستی فروشنده و مشخصات کالا و خدمات ارائه شده باشد.

 

بر اساس ماده 17 نیز  مشمولانی که تاکنون و بر حسب قانون برنامه پنجم توسعه برای نصب و راه اندازی سامانه صندوقهای فروش مکانیزه فراخوان شده اند، همچنان ملزم به استفاده از سامانه یاد شده هستند.

 

مواد 14 و 15 دستورالعمل ذیل تاکید دارد؛ معادل ده‌ درصد (10%) از مالیات ابرازی عملکرد مؤدیانی که توسط سازمان امور مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه‌ صندوق فروش و تجهیزات مشابه شده‌اند (مشروط به رعایت آیین ‌نامه اجرائی مربوط) برای مدت دو سال اول بخشوده میشود. همچنین عدم اجرای حکم این تبصره موجب تعلق جریمهای به‌ میزان دو درصد (2 %) فروش می‌باشد.

 

بر اساس تبصره 2(الحاقی 1394/4/31) ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم،ـ مؤدیان مالیاتی موضوع این ماده موظفند از سامانه‌ صندوق فروش «صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش» و تجهیزات مشابه استفاده کنند. معادل هزینههای انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌ اندازی تجهیزات فوق اعم از نرم ‌افزاری و سخت ‌افزاری از مالیات قطعی‌ شده مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده و یا سال های بعد آن قابل کسر است.

 

سازمان امور مالیاتی موظف است به تدریج و بر اساس اولویت، اشخاص مشمول حکم این تبصره را تعیین کند و تا شهریور ماه هر سال از طریق درج در یکی از روزنامه ‌های کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور اعلام و از ابتدای فروردین ماه سال بعد از آن اعمال نماید.

متن کامل دستورالعمل را در لینک زیر بخوانید: 

http://www.mehrnews.com/news/4032011

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016