از مجموع شکایات مردمی در تیرماه ۸۵ درصد مربوط به کالا و ۱۵ درصد مربوط به خدمات است.
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدگنندگان با بیان این مطلب اظهار داشت: بیشترین گزارش در بخش کالایی از نان و میوه و سبزیجات و در بخش خدمات از پارکینگ شهری و تعمیرگاههای خودروهای سبک بوده است.
غلامرضا صارمیان در گفتوگو با ایسنا افزود: گرانفروشی و کمفروشی در صدر تخلف گزارشهای دریافتی است.
صارمیان عملکرد تلفن ۱۲۴ ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها را در تیرماه امسال تشریح و اضافه کرد: در این ماه در مجموع ۱۴ هزار و ۱۰۰ فقره شکایت مردمی درباره تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استانها دریافت شده که از این تعداد ۷۳ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است و ۲۷ درصد باقی مانده نیازمند کار کارشناسی یا استعلام از مراجع ذیربط است.
وی افزود: از مجموع شکایات ۸۵ درصد مربوط به کالا و ۱۵ درصد مربوط به خدمات است بهطوریکه بیشترین گزارش در بخش کالایی از نان و میوه و سبزیجات و در بخش خدمات از پارکینگ شهری و تعمیرگاههای خودروهای سبک بوده است.
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات تصریح کرد: از مجموع شکایات دریافتی، ۴۳۵ فقره ( 3درصد از کل شکایات) با برآورد ارزش بیش از ۱۱ میلیارد ریال در کارگروههای رسیدگی مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع آن تشکیل و ارجاع پرونده منتفی شده است.
وی با بیان اینکه تلاش شده پس از دریافت شکایات در کوتاه ترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی شود، توضیح داد: بازرسان این سازمان در سراسر کشور همزمان به کنترل و نظارت می پردازند. برای نمونه شهر تهران به 7 منطقه تقسیم شده که پس از دریافت شکایات، بازرسان در مدت زمان کمتر از نیم ساعت در محل حضور یافته و نسبت به بررسی شکایات و ارایه گزارش اقدام میکنند.
صارمیان از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اجحاف از طریق تلفن شماره ۱۲۴ مراتب را به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان در سراسر کشور اطلاع داده تا رسیدگی لازم صورت پذیرد.