اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳

خبر شماره ۱۱۷۰۳

بکارگیری هوش مصنوعی در صنعت رستوران

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ , بازدید: ۹۳۷
هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی در نرم افزار فروش و حسابداری رستوران دارد؟

هوش مصنوعی ترکیبی از مفاهیم متعددی ازجمله ریاضیات، آمار، فیزیک و علوم کامپیوتر است. هوش مصنوعی می تواند یک دستگاه کامپیوتری را قادر به تقلید رفتار انسان کند و کارهایی انجام دهد که مرتبط با تصمیم گیری و یادگیری یک انسان بالغ است.

زمانی که سخن از فناوری هوش مصنوعی در رستوران می شود ناخودآگاه ذهن عموم به سمت انجام امور آشپزخانه ای یا به عبارتی پخت و پز به صورت رباتیک می رود. در حقیقت ربات ها تا کنون سهم کمی از اصلی ترین ویژگی های هوشمندی هوش مصنوعی را داشته و صرفا برنامه ریزی شده اند برای امور ثابت و تعریف شده که به صورت مداوم در حال تکرار هستند. به صورتی که یک یا چند ورودی و یک خروجی دارند. ورودی آنها می تواند نوع غذا باشد و خروجی آن عملی است که در حالت انتخاب نوع غذا انجام می دهد.

 

هوش مصنوعی در رستوران ها می تواند فراتر از یک ربات که در ذهن عموم شکل گرفته است و کارهای عادی انجام می دهد، جلوه کند. در ادامه به برخی از مشکلاتی که باعث پیدایش هوش مصنوعی در رستوران ها در سطح جهان شد می پردازیم

رستوران ها به عنوان صنفی پررفت و آمد که داده های زیادی در آن منتقل می شود نیاز به نظارتی دقیق و بی نقص دارند. همچنین مشتری مداری به عنوان یکی از شاخصه های مهم رستورانِ موفق باید لحاظ گردد. در گذشته که تمامی فرایند رستورانداری به صورت دستی و توسط نیروی کار انجام می شد خطاهای انسانی زیادی رخ می داد و باعث هدررفتن هزینه ها و از همه مهم تر نارضایتی مشتری از سرویس می شد. با روی کار آمدن فناوری و نرم افزار رستوران ، فرایند فروش سریع تر و ساده تر گردید و خطاهای انسانی به حداقل رسید. ولی با توجه به اینکه بخشی از کارهای مربوط به رستوران که از مهمترین آنها، تصمیم گیری در لحظه است، همچنان توسط انسان و به صورت ذهنی انجام می شود کماکان احتمال اشتباهات وجود دارد.

دو مورد مطرح شده، اصلی ترین مشکلاتی هستند که باعث شد از هوش مصنوعی در صنعت رستوران استفاده شود. البته علاوه بر حل این مشکلات مزیت های زیادی به همراه دارد که در حال حاضر به دلیل نوین بودن قابلیت، می تواند مزیت رقابتی به شمار آید. طبق گزارشی که سازمان وضعیت جهانی صنعت رستوران در سال ۲۰۲۱ ارائه کرد، ۵۰٪ درصد از رستوران ها در حال برنامه ریزی و پیاده سازی هوش مصنوعی در رستوران های خود هستند.

مهم ترین شاخص هوش مصنوعی “یادگیری” است. هوش مصنوعی به خودی خود نمی تواند هوشمند باشد و نیاز به داده کاوی دارد. داده با ارزش ترین عنصر در آینده خواهد بود.

در صنعت رستوران که تجربه مشتری (customer experience)  و بازاریابی بازگشتی (retention marketing) عنصر اصلی درآمدزایی و سودآوری طولانی مدت هستند، استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل داده ها، اهمیت بسزایی دارد.

همچنان که رقابت گسترده تر می شود، تصمیم گیری مبتنی بر داده و بازاریابی حرفه ای نقش پررنگ تری در سودآوری رستوران و کافه پیدا می کند.

اگر رستورانی روزانه فقط ۲۰ مشتری داشته باشد و تنها یکسال، تحلیل داده ها را به تاخیر بیندازد، سالانه بالغ بر ۷۲۰۰ اطلاعات ارزشمند و تصمیم ساز را از دست داده است.

داده ها در رستوران سطح وسیعی دارند؛ از هزینه ها و رفتارهای خرید مواد اولیه، عملکرد کارکنان، فروش و فروش های بازگشتی، تا رفتار و سلیقه و تجربه مشتریان برای تصمیم گیری های هوشمندانه. در ادامه، چند مورد از کاربرد هوش مصنوعی و تحلیل داده ها در صنعت رستوران را مطرح می کنیم:

 به عنوان مثال در تحلیل رفتار مشتریان، شناخت ارزشمندی و وفاداری مشتریان در انتخاب راهکارهای بازاریابی بازگشتی نقش مهمی دارد. الگوریتم های داده کاوی هوش مصنوعی در این شناخت به شما کمک می کنند.

بازی با داده ها و تصمیم گیری برمبنای آنها، مهارتی است که مدیران موفق سال های پیش رو می بایست از آن برخوردار باشند. به طور نمونه، سالادی خاص به تازگی قرار است در رستوران شما سرور

شود. بهای تمام شده این سالاد نسبتا بالا است و قیمت آن هم در رده گران ترین ها محسوب می شود. به نظرشما، کدامیک از مشتریانتان با احتمال بیشتری این سالادِ جذاب را سفارش می دهد؟ مشتریان VIP خود را چگونه تشخیص می دهید؟

یا هر شش ماه می خواهید مهندسی منو رستوران خود را انجام دهید؟ آیا فقط میزان فروش محصولات اطلاعات کافی است؟ البته که خیر. تجربه مشتری از منوهای شما، اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار می دهد. البته زمانی که به درستی جمع آوری و دسته بندی شده باشد. استفاده از تحلیل داده ها در مهندسی منو، نه تنها هزینه مواد اولیه و دورریز را کاهش می دهد، بلکه به طور چشم گیری در افزایش درآمد رستوران و کافه نیز موثر است.

مثال دیگر از کاربرد تحلیل داده ها در رستوران، بکارگیری آن برای رفتار شخصی سازی شده (personalization) با مشتریان است. شخصی سازی به معنای استفاده از داده ها و تحلیل آنها برای پاسخ به نیازمندی شخصی مشتریان و ترجیحات آنها است. مطالعات نشان می دهد، شخصی سازی محرک اصلی موفقیت بازاریابی طی پنج سال خواهد بود.

در سطحی دیگر، با کمک تحلیل داده ها میتوان سرعت سرویس دهی به مشتریان را افزایش داد یا کمک کرد تا کارکنان و افراد خبره، روی وظایف و مهارت های اصلی خود تمرکز کنند و سطح رضایت مندی ارتقا یابد.

ردیابی روندها و الگوهای زمان های شلوغی از دیگر توانمندی های الگوریتم های هوش مصنوعی در رستوران و کافه یا فست فود است ودر بکارگیری استراتژی های درآمدزایی کمک می کند.

کاربردهای هوش مصنوعی و تحلیل داده ها در رستوران و صنعت غذا بسیار وسیع و به گستره تک تک داده هایی است که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و بیان همه آنها در این نوشتار نمی گنجد. استفاده از این داده های ارزشمند و متنوع در صنعت غذا ممکن نیست مگر با کمک فناوری و پلتفرم های ابری فروش که در لحظه و به طور یکپارچه بستر مناسب تصمیم گیری های هوشمندانه را فراهم می کنند.

مطالعات سال های اخیر نشان میدهد که بیش از ۵۱ درصد مدیران در صنعت غذا و نوشیدنی (food and beverage) و صنعت مهمان نوازی (hospitality) در آمریکا و کانادا براین باورند که پذیرش فناوری های جدید در دوسال گذشته برای بقا و استمرار سودآوری کسب و کار آنها حیاتی بوده است.

در کشور ما، این فناوری توسط ماپرا به عنوان کاملترین نرم افزار ابری فروش ارائه می شود که تنها بستر ایجاد شده برای هوشمندسازی رستوران، کافه و صنعت غذا می باشد. از طریق سایت mupra.ir می توان با راهکارهای جذاب ماپرا بهتر آشنا شد.

منبع : ماپرا

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016