طراحی فضا در اصل، یک بازاریابی است و باید نگرانی مهمی برای مدیران و صاحبان رستورانها باشد. طراحی باید همچون عاملی نیرومند، تصمیم به بازگشت مجدد به رستوران را در مشتریان تقویت کند. چنانچه طراحی و تجهیزات، مناسب نباشند مشتری همیشه با شک و تردید غذا انتخاب میکند که آیا آن غذا سالم است یا خیر. رستورانهایی که طراحی، تشکیلات، نورپردازی و فضای مناسبی داشته باشند محیطی گرم و صمیمی را برای مشتریان تداعی میکنند. شرکت جهانتاب در عرصه طراحی و دکوراسیون رستوران، سابقهای درخشان داشته و با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار در طراحی موفق یک رستوران، سربلند بوده است. جهانتاب معتقد است، طراحی موفق یک رستوران تا حد زیادی به چگونگی مشاهده (احساس) مشتری بستگی دارد. در زیر به چند نکته که تأثیر بسزایی بر مشاهده مشتری دارد اشاره میکنیم.
. رنگ در طراحی داخلی رستوران
روانشناسی رنگ و ارتباط آن با انسان، یکی از جالبترین و درعینحال جنبه بحثانگیز بازاریابی است. رنگها احساسات مختلفی نسبت به مغز دارند. آنها بر بدن ما تأثیر میگذارند و رفتارهای روانشناختی مختلفی را ایجاد میکنند. یکی از عوامل مهم در انتخاب طرح رنگی رستوران شما علاوه بر مفهوم، تصویر و هدف رستوران شما و تأثیر روانی آن بر ذهن مشتری است.
. مبلمان در طراحی دکوراسیون رستوران
گروه مبلمان جهانتاب تاکید می کنند یک موضوع را همیشه به یاد داشته باشید که مبلمان یکی از مهمترین اجزای رستوران است که در جذب مشتری تأثیر دارد، چراکه راحتی آن برای او اهمیت بسیاری دارد. فرقی نمیکند چقدر هزینه کرده باشید، مشتری شما از این موضوع اطلاعی ندارد، ولی آرامش و راحتی برایش بسیار مهم است.
. نورپردازی در طراحی رستوران
نورپردازی یک عامل حیاتی است، بهویژه هنگامیکه وارد یک مکان عمومی مانند یک رستوران میشود. با روشنایی مناسب، میتوانید کیفیت مبلمان را افزایش داده و نقاط ضعف را پنهان کنید. علاوه بر این، روشنایی، اولین چیزی است که مشتریان را از بیرون جذب میکند. چراغهای روشن هنگامیکه افراد از آستانه عبور میکنند به آنها خوشآمد میگویند. انتخاب چراغها و همچنین تأثیر سبک مبلمان برای ایجاد جو بسیار مهم است. ایجاد یک طراحی داخلی رستوران موفق نیز بهشدت به نورپردازی آن بستگی دارد.
. موسیقی در طراحی داخلی رستوران
کارشناسان جهانتاب معتقدند موسیقی تأثیر قابلتوجهی بر مشتریان رستوران دارد. مطالعات متعدد نشان داده است که موسیقی پسزمینه، کارکنان را خوشحالتر کرده، تصویر یک مکان را بهبود بخشیده و اشتها را تحریک مینماید. موسیقی پاپ، اشتها و سرعت تمرکز ما را افزایش میدهد، درحالیکه موسیقی کلاسیک، معده را برای ایجاد آرامش غذا مستعد میکند. در فستفودهای شلوغ، موسیقی پاپ باعث افزایش سفارشها میشود و بهسرعت خواندن منو کمک میکند. در رستورانهای منحصربهفرد نیز سمفونیها یکی از گزینههای حتمی بهحساب میآیند. بین موسیقی و غذا ارتباط متقابلی وجود دارد، پس چرا سعی نکنیم ترکیبهای موردمطالعه بین دو جهان را برای تحریک حسها ایجاد کنیم؟
عطر رستوران
محرکهای رژیم غذایی بسیار قدرتمند هستند؛ زیرا بههیچوجه از فیلترهای شناختی عبور نمیکنند، بلکه مستقیم به مغز میروند. بویایی انسان میتواند حتی کوچکترین تفاوتهای ظاهری را درک کند. انسان حدود ۶-۵ میلیون گیرنده دارد که او را قادر میسازد تا ۱۰۰۰۰۰بوی مختلف را شناسایی کند. بازی با این حس برای موفقیت بازاریابی شما اهمیت زیادی خواهد داشت.
. نظافت رستوران
شما بارها شنیدهاید که نظافت مهم است! به نظر میرسد موضوع واضحی باشد، اما بسیاری از صاحبان رستورانها مقدار خیلی زیادی هزینه محصولات با کیفیت بالا و فعالیتهای تبلیغاتی میکنند، ولی در رابطه با نظافت خیر!
نظافت فرصتی است برای ایجاد یک تصور متمایز از رستوران شما در ذهن مشتری. به یاد داشته باشید اگر مشتریان یک نوبت بوی نامطبوع را تحمل کنند، میتوانید اطمینان داشته باشید آنها هرگز برنمیگردند؛
بنابراین مراقب باشید که اگر تصمیم به طراحی داخلی فست فود یا رستوران خود گرفتهاید، ساده از کنار آن عبور نکنید و آن را به افراد مجرب و کاردانی که در این حرفه نامی هستند و دستی بر آتش دارند بسپارید. یک طراحی خوب میتواند در پیشرفت و رونق رستوران شما و جذب مشتری بسیار تأثیرگذار باشد. بدانید که جدا از کیفیت خوب غذاها، دکوراسیون منطقی و مناسب، یکی از بزرگترین عوامل رشد و رونق کاری شماست.