رفتاری که نیابد از مدیر رستوران سر بزند
مسئولیت های مدیر رستوران بسیاز زیاد است و البته این قضیه هم میتواند خوب و هم بد باشد.اگر دوست دارید برخی از بزرگترین اشتباهات مدیریتی را انجام ندهید و میخواهید بدانید چه کارهایی را هرگز نبایدانجام داد، برای مطالعه ی این متن کمی وقت صرف کنید.
اگر منصف یا خوش برخورد نباشید، عواقب رفتارتان دامنگیر خودتان خواهد شدف به این صورت که کارمندانی خواهید داشت که نسبت به شغلشان احساس علاقه و وفاداری نمیکنند و رستوران بدون داشتن کارمندانی که خودشان را وقف کارشان میکنند، نمیتواند موفق شود.
همیشه به مشتری فرصت دهید تا اگر مشکلی دید بتواند با شما درمیان بگذارد.میتوانید به میز مشتریان سرکشی کنید یا کارت های نظر سنجی روی میز قرار دهید.در غیر این صورت هیچ راهی برای فهمیدن نقاط ضعف و اشتباهاتتان نخواهید داشت.
اگر مشتری برای بیان شکایت وقت صرف کرد،پس بسیار مهم است که خواسته ی او را جدی بگیرید و هر کاری انجام دهید تا رضایت او را جلب نمایید.مثلا با عذر خواهی، برگرداندن هزینه ی غذا و یا با دادن کوپن هایی برای غذاهای بعدی.
حتی اگر میدانید شکایت مشتری بی معنی است، دلیلی ندارد به او بگویید که اشتباه میکند و حق با او نیست.خیلی اهمیت دارد که شکایت تمام مشتریان را جدی بگیرید حتی آنهایی که بی معنی به نظر میرسند.
هر از چندگاهی شبکه های اجتماعی را چک کنید تا دریابید مشتریان در مورد رستوران شما چه نظراتی داده اند.خیلی مهم است که تاثیر کارتان را روی مشتریان بدانید.
شبکه های اجتماعی موقعیت های بسیار خوبی را برای ارتباط و پاسخ دهی به مشتریان فراهم میکنند اما این موقعیت میتواند در مواردی مثل بحث یا توهین، برایتان مشکل ساز شود.همیشه به یاد داشته باشید که همه میتوانند مشتری آنلاین شما را ببینند.
کارمندان شما نمیتوانند ذهنتان را بخوانند و از نظرات شما مطلع شوند.اگر میخواهید ظروف به صورت خاصی روی میز قرار گیرند یا چدمان میز به روش ویژه ای انجام شود،باید نظرتان را واضح بیان کنید.دستورات واضح باعث صرفه جویی در زمان و انرژی میشود
آیا کارمند تنبلی دارید که با تأخیر میرسد یا کلا بد کار میکند؟ شغل شما به عنوان یک مدیر این است که رستوران را به روال خوب و درستی اداره کنید و با نگهداشتن کارمندانی که کارشان را به درستی انجام نمیدهند، نمیتوانید به این هدف دست یابید.
قانونمند بودن خوب است اما درک کنید که همیشه نمیتوانید سختگیر باشید. به تناسب موقعیت اگر چشم پوشی از اجرای بعضی قوانین ( در صورتی که باعث زحمت نشود ) باعث خوشحالی مشتری میشود، این کار را انجام دهید.
نادیده گرفتن مشکلات.
چکه کردن شیر آب، یک گزینه ی ارزان در منو، کارمندانی که به خوبی با شما همراهی نمیکنند، تجهیزات شکسته و .... این مشکلات را اصلا نادیده نگیرید. با نادیده گرفتن آنها در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد.
(( برگرفته از میررضا تهرانی - کارشناس ارشد فروش و بازاریابی))
اگر از کارمندی اشتباهی سر زد ،مسلما باید در مورد آن صحبت کنید ( و یا احتمالا عکس العمل انضباطی نشان دهید) اما هرگز این کار را در حضور مشتریان انجام ندهید.برای مهمانان رستوران دیدن این صحنه ناراحت کننده است و باعث میشود مشتریان تمایلی به بازگشت مجدد نداشته باشند.
اگر تغییر قابل توجه و مهمی در برنامه یا منوی رستوران ایجاد نمودید، باید به کارمندان اطلاع دهید. عدم اطلاع آنها باعث میشود رستوران شما از نظر مشتری در سطح خوبی دیده نشود.
قوانین رستوران برای همه وضع شده اند تا از آنها پیروی شود و این موضوع شامل مدیران هم میشود.وقتی شما به گونه ای برخورد نمایید که به نظر برسد خودتان را بالاتر از قانون میبینید، رفتارتان الگوی بدی پیش روی کارکنان قرار میدهد.
شما باید هر کار منطقی که از توانتان بر می آید انجام دهید تا مشتریان رستوران را با رضایت و خوشحالی ترک کنند .حتی در راه این هدف ممکن است مجبور شوید یک غذای گران قیمت و یا کوپن غذا را مجانی در اختیار مشتری ناراضی قرار دهید.این کار شاید ضرر مالی به نظر برسد اما در طولانی مدت این روش سودمند خواهد بود.
آیا میتوانید تمام کارهایی را که کارکنان آشپزخانه انجام میدهند، توضیح دهید؟ در مورد سروکننده های غذا و پیش خدمتان؟ به عنوان مدیر رستوران وظیفه ی شماست که از تمام اتفاقاتی که در زمان کارتان رخ میدهد، مطلع باشید.
دانستن نقاط ضعف و اشتباهات کارکنان اهمیت به سزایی دارد اما به همین اندازه هم دانستن اینکه چه کارهایی را به درستی انجام داده اند حائز اهمیت است.اطلاع از این مورد باعث میشود کارمندان شادتر و راضی تر باشند و در نهایت رستوران موفق تری خواهید داشت.
به یاد داشته باشید تنها دلیل رونق داشتن کار رستوران شما مشتریانتان هستند. همیشه باید نیازهای آنها را در درجه ی اول اهمیت قرار دهید. شاید مدیریت رستوران مسئولیت بزرگی باشد اما با پرهیز از این 17 نقطه ضعف ، اولا میتوانید مدیر بهتری باشید، ثانیا میتوانید به رستوران خود در جهت موفقیت بیشتر، کمک کنید.