این روزها که بحران کرونا دامن گیر کل جهان شده است،کشور عزیز و کادر درمان زحمت کش مان نیز بسیار درگیر هستند،از این رو همه ما سهم و وظیفه ای هر چند کوچک اما اثر گذار در حل این بحران داریم.
با توجه به اینکه توقف چرخه صنعت و تولید، اقتصاد یک کشور را فلج می کند، کم کم شاهد شروع به کار دوباره محیط های کسب و کار خواهیم بود،که توجه به نظافت و بهداشت در این اماکن حایز اهمیت فراوان می باشد،بیایید همه باهم در کنار هم ایران عزیزمان را نجات دهیم.
در این مطلب به چند نکته درخصوص نحوه نظافت و تمیز کردن رستوران ها و غذاخوری ها میپردازیم،با ما همراه باشید.
۱_بهداشت کارکنان
بی شک رعایت بهداشت فردی هر یک از کارکنان رستوران بسیار مهم می باشد، از جمله کارکنان آشپزخانه، سرویس دهندگان، صندوق و مدیریت سالن ، پس توصیه می شود حتما در بدو ورود به رستوران لباس کار ضدعفونی شده بپوشند و از روکش برای کفش استفاده شود،دست های خود را ضدعفونی کنند و در زمان مشغول به کار حتما از ماسک و دست کش بهداشتی استفاده کنند. همچنین توصیه میشود به صورت روزانه میزان تب کارکنان اندازه گیری شود و کارکنان با تب بالا به منزل بازگردانده شوند.
۲_بهداشت آشپزخانه و وسایل
از آنجایی که ویروس مدت بیشتری بر روی سطوح فلزی باقی می ماند،
تمامی ظروف ،وسایل پخت غذا و سینک ظرفشویی باید با دقت شسته و ضدعفونی شوند، همچنین قبل از شروع به کار روزانه سطوح مهم با مواد ضدعفونی کننده تمیز شوند، دقت شود که مواد ضدعفونی بر روی سطوح باقی نمانند.
۳_حتما برای شستشو و ضدعفونی سبزیجات از مواد مخصوص و مجاز استفاده شود، همچنین از پخت کامل غذاهای گوشتی اطمینان حاصل شود.
۴_نکته مهم دیگر، سالن رستوران است که درگیری اصلی با مشتری ها را دارد، ضد عفونی میز و صندلی ها مخصوصا سطوح فلزی چندین بار در روز لازم است، از این رو توصیه میکنیم که برای هر بار استفاده روی میزها سفره یک بار مصرف استفاده شود و یا با مواد الکلی ضدعفونی شود، دقت داشته باشید که مواد ضدعفونی کننده بعد از ۱۵ ثانیه با دستمال تمیز از روی صفحات چوبی پاک شوند تا آسیبی به صفحه وارد نشود. بعد از استفاده هر مشتری دسته و تکیه گاه صندلی ها که با دست افراد در تماس است،حتما ضدعفونی شود.
همچنین از نصف ظرفیت سالن استفاده شود تا حداکثر فاصله مجاز بین افراد رعایت شود.
تا جایی که ممکن است وسایل اضافی بر روی میزها گذاشته نشود تا امکان نظافت راحت تر و تماس فیزیکی با افراد کمتر شود.
۵_رعایت بهداشت مشتریان
قبل از ورود مشتریان خود، حتما تب شان اندازه گیری شود و از ورود افراد با تب بالا جلوگیری شود.
همچنین دست های ایشان را در بدو ورود ضدعفونی نمایید.
کف سالن هر یک ساعت یک بار تمیز شود، تهویه هوای مناسب نیز رعایت شود.
بهتر است ورودی رستوران باز باشد تا هم هوا جریان داشته باشد و هم افراد مجبور به تماس فیزیکی با در نباشند.
دقت شود که حتی الامکان از گرفتن پول نقد خودداری شود.
رعایت این نکات می تواند سهم شایانی در سلامت جامعه انسانی داشته باشد، امیدواریم به یاری خداوند متعال هر چه زودتر چرخه شیوع بیماری کرونا قطع شود و همه هم میهنانمان در صحت و سلامت کامل باشند و کسب و کارشان پر برکت.
گروه صنعتی جهانتاب