اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۱۱۵۶۹

آشنایی با استانداردهای بسته بندی مواد غذایی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ , بازدید: ۲۹۶۵
صنایع چاپ و بسته بندی مودت : به غذات شخصیت بده ، یه بسته بندی خوب براش پیدا کن در دنیا چندین استاندارد بسته بندی مواد غذایی با کمک تحقیقات و آزمایشات زیادی تعیین شده و به تولیدکنندگان تجهیزات بسته بندی مواد غذایی، تولیدکنندگان مواد غذایی، رستوران ها و فست فودها ابلاغ می شود. این استانداردهای بر اساس ایجاد مسئویت پذیری در تولیدکنندگان انواع بسته بندی رستورانی، مواد غذایی و پرکنندگان آن تبیین شده است.

با استانداردهای بسته بندی مواد غذایی بیش تر آشنا شوید.

در دنیا چندین استاندارد بسته بندی مواد غذایی با کمک تحقیقات و آزمایشات زیادی تعیین شده و به تولیدکنندگان تجهیزات بسته بندی مواد غذایی، تولیدکنندگان مواد غذایی، رستوران ها و فست فودها ابلاغ می شود. این استانداردهای بر اساس ایجاد مسئویت پذیری در تولیدکنندگان انواع بسته بندی رستورانی، مواد غذایی و پرکنندگان آن تبیین شده است. در ضمن این بسته بندی ها بیانگر مسئولیت های تولیدکنندگان بسته بندی، توزیع کنندگان، رستوران ها و فست فودها است. به همین جهت در صورت عدم اهمیت دادن یکی از این گروه ها به استانداردهای تعیین شده، خریداران مواد غذایی می توانند از حقوق خود دفاع کرده و طرح شکایت نمایند. این استانداردهای شامل موارد زیر می شود.

* استاندارد BRC IOP:

این استاندارد بسته بندی مواد غذایی توسط انگلیس و برای شرکت هایی که بسته بندی خود را برای فروش به بریتانیا می فرستند، منتشر شد. این استاندار بسته بندی رستورانی امروز در سراسر دنیا مورد تائید است. بسته بندی که این استاندارد را دارند تضمین می کنند که مواد غذایی قرار گرفته در آن در برابر عوامل شیمیایی، آلودگی های محیطی در امان هستند.

ستاندارد Gmp Fefco:

این استاندارد توسط تأمین کنندگان مواد غذایی برای تولیدکنندگان جعبه های مقوایی ایجاد شده است. این استاندارد با نام ASFCO به معنای اتحادیه تولیدکنندگان جعبه مقوایی اروپا در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت ثبت این استاندارد بسته بندی فست فود روی جعبه، اطلاعات کاملی در مورد مواد استفاده شده در تولید جعبه مقوایی و نحوه تولید آن داده می شود. این موضوع باعث حذف اطلاعات و توضیحات اضافی روی بسته می شود.

*استاندارد IFS Pack:

این استاندارد بسته بندی مواد غذایی در ابتدا در اروپا مورد توجه قرار گرفت و اما به مرور 100 عضو فعال خارج از اروپا نیز این استاندارد را تائید کردند که از مهم ترین این کشورها می توان به کانادا اشاره داشت. این استاندارد بر نحوه تولید تجهیزات پلاستیک انعطاف پذیر یا سخت، بسته بندی هایی که با کاغذ، شیشه و فلز ساخته می شود نظارت دارد.

*استاندارد ISO 22000:

این استاندارد بسته بندی رستورانی و فست فودی کامل است که از شروع به تولید بسته بندی مواد غذایی تا زمان استفاده از آن را تحت نظارت خود دارد. این استاندارد بسته بندی مواد غذایی بر مبنای استاندارد های استاندارد 9001 ISO و HACCP نوشته شده است. از این رو یکی از کامل ترین استانداردهای مدیریت ایمنی مواد غذایی به شمار می آید. هدف از نوشتن این استاندارد تضمین ایمنی مواد غذایی برای مصرف انسان و آلوده نشدن مواد غذایی حین تولید، مصرف و حمل و نقل است.

*چرا استاندارد بسته بندی مواد غذایی مهم است؟

شاید در زمان خرید فست فود و یا غذای بیرون بر کمتر به استاندارد بسته بندی مواد غذایی دقت کنیم؛ اما در دنیا این امر به قدری اهمیت دارد که بر آن استانداردهایی تبیین شده است و تولیدکنندگان بسته بندی مواد غذایی رستورانی باید به با توجه به این استانداردها بسته بندی مقوایی، چوبی، شیشه ای و فلزی را تولید نمایند. فست فودها و رستوران ها نیز باید برای بسته بندی مواد غذایی محصولاتی را تهیه کنند که طبق این استاندارهای تولید شده اند؛ اما ببینیم چرا بسته بندی مواد غذایی اهمیت دارد؟

 - حفاظت ویژه از محتوایان بسته بندی

استاندارد بسته بندی مواد غذایی این تضمین را ایجاد می کند که محتویات بسته بندی بدون آسیب و آلودگی محیطی به دست مصرف کننده نهایی می رسد. این موضوع به قدری اهمیت دارد که استانداردهای جهانی در نحوه استفاده از مواد اولیه در حین ساخت بسته بندی نیز نظارت دارند. استفاده از متریالی که به بهداشت مواد غذایی آسیب وارد نکند و در عین حال از وارد شدن آلودگی به داخل بسته بندی نیز پیشگیری نمایند.

 - با دوام بودن بسته بندی

بسته به نوع مواد غذایی که در بسته بندی قرار می گیرد دوام بسته بندی تعاریف مجزایی خواهد داشت. برای مثال اگر مواد اولیه مایعات باشد استفاده از بسته بندی شیشه ای و پلاستیکی مقدور خواهد بود. برای استفاده از مایعات داغ متریال استفاده شده برای بسته بندی کاملا متفاوت از نوشیدنی های سرد خواهد بود. به عبارتی می توان گفت استاندارد بسته بندی مواد غذایی این الزام را قائل شده است که استقامت بسته بندی باید به شکلی باشد که توسط مواد غذایی از بین نرفته و در برابر عوامل محیطی نظیر ضربه و فشار مقاومت کافی داشته باشد.

 - عدم تاثیر پذیری از محتویات داخل بسته بندی

یکی از مهم ترین ملاک های استاندارد بسته بندی فست فود و بسته بندی رستورانی عدم تأثیرپذیری مواد غذایی داخل بسته بندی به بسته بندی و برعکس است. در اصلاح به این موضوع Interaction گفته می شود. تاثیر بسته بندی بر محتویات به طرق مختلف انجام می گیرید. یکی از روش هایی که ممکن است محتویات بسته بندی تحت تاثیر بسته بندی قرار گیرد مونومرهای آزاد در بافت پلیمری است که در اثر حرارت آزاد شده و مسمومیت غذایی به همراه دارد. استفاده از این مواد در طولانی مدت سرطان زا هستند. به همین دلیل است که استاندارد بسته بندی مواد غذایی به استفاده از موادی که نسبت به حرارت واکنش زا نیستند تاکید دارد.

 - افزایش طول عمر محتویات بسته بندی

از دیگر دلایل استفاده از بسته بندی مواد غذایی افزایش طول عمر مواد غذایی است. این عامل در استاندارد بسته بندی با اصطلاح shelf life آورده شده است.

 - امکان تطابق با خواست مشتری

یک بسته بندی استاندارد این قابلیت را به مشتری (در اینجا صاحبان کسب و کار است) می دهد که بسته به نیاز و خواست خود شکل ظاهری و نوع بسته بندی را تعیین کنند. به عبارتی شکل ظاهری بسته بندی باید انعطاف پذیر باشد. در ضمن زیبایی بصری محصول نیز به صورت کلی مهم است. قابلیت چاپ رنگ در بسته بندی گاه بسیار اهمیت می یابد؛ چرا که بسته بندی محصول روشی مناسب برای تبلیغ به شمار می آید. از این موضوع در استاندارد بسته بندی فست فود تاکید زیادی شده است.

کلام آخر

یک ضرب المثل قدیمی می گوید "We are what we eat" ما چیزی هستیم که می خوریم. حاصل صدها تحقیق و پژوهش در دنیا نشان می دهد استفاده از یک بسته بندی استاندارد در مواد غذایی به سلامت و افزایش کیفیت غذا کمک می کند. خوردن غذای سالم و به عبارتی تغذیه سالم مهم ترین فاکتور در سلامت انسان است. با توجه به صنعتی شدن زندگی ها و افزایش خرید مواد غذایی و غذا از بیرون از خانه تقاضا برای بسته بندی اصولی از جانب خریداران این حسن را دارد که فروشندگان را به استفاده از بسته بندی مواد غذایی استاندارد ترغیب می کند. برای تهیه بسته بندی استاندارد مواد غذایی می بایست از شرکت های معتبری چون چاپ و بسته بندی مودت، لوازم و بسته بندی های رستورانی خود را تهیه نمایید تا از کیفیت کالای خود مطمئن باشید.

 

نگارنده : صنایع چاپ و بسته بندی مودت

 

جهت دسترسی به سایت صنایع چاپ و بسته بندی مودت تصویر زیر را کلیک کنید

 

 

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016